Saturday 17 October 2015

KEADAAN KESIHATAN MENTAL KANAK-KANAK PRASEKOLAH DAN SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA.

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Hye korang... 

Apa khabar ?? 

Semoga korang berada dalam keadan sihat selalu.. n bolehlah korang semua membalas komen saya.. hihihi


pada pandangan anda, bagaimanakah keadaan kesihatan mental kanak-kanak prasekolah dan sekolah sekolah di malaysia. adakah mereka menghadapi stress yang tinggi. bincangkan ?



12 comments:

  1. Kanak2 prasekolah mgkin mngalami stress disebab seseorang individu lain.sebagai contoh,rakan sekelas mereka sndiri.mungkin rakan mereka itu lebih aktif dari kanak2 yg mengalami stress tersebut.

    ReplyDelete
  2. Kanak2 prasekolah mgkin mngalami stress disebab seseorang individu lain.sebagai contoh,rakan sekelas mereka sndiri.mungkin rakan mereka itu lebih aktif dari kanak2 yg mengalami stress tersebut.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas komen yang diajurkan oleh saudari Intan Nashasha. selain dari itu, apakah isu lain yang boleh membangkitkan lagi masalah ini atau pendapat anda tentang masalah ini.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum saudari. pada pandangan saya kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah sering menghadapi stress adalah disebabkan oleh keadaan pembelajaran dan pengajaran yang kurang menarik menyebabkan kanak-kanak tidak dapat menumpukan perhatian yang secukupnya ketika berada di dalam kelas. hal ini menyebabkan kanak-kanak bosan dan stress. hal ini demikian kerana guru-guru yang menggunakan kaedah mengajaran yang kurang menarik dan meggunakan kaedah yang lapok menyebabkan kanak-kanak tidak berminat untuk belajar. umum mengetahui, sifat semulajadi kanak-kanak adalah suka bermain, sebagai guru kita haruslah pandai menarik minat kanak-kanak untuk belajar dengan cara belajar sambil bermain. tektik ini amat berkesan dan sangat bersesuaian dengan kanak-kanak. melalui kaedah belajar sambil bermain ini juga kanak-kanak dapat memperkembangkan komunikasi mereka dengan rakan-rakan mereka. melalui kaedah ini guru itu sendiri boleh menggunakan bahan bantu mengajar untuk menunjukkan cara yang lebih berkesan kepada anak muridnya. dengan cara ini dapat mengurangkan stress dalam kalangan kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah. dengan bahan bantu mengajar ini kanak-kanak dapat belajar benda baru dan diakhir proses pengajaran ini kanak-kanak dapat menggunakan bahan itu untuk dijadikan mainaan. melalui kaedah bermain ini juga dapat dibuktikan dapat menghilangkan stress dalam kalangan kanak-kanak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas pandangan saudari yang berikan. melalui pandangan saudari ini saya dapat mengetahui sedikit sebanyak berkaitan dengan tajuk saya.

      Delete
    2. terima kasih atas pandangan saudari yang berikan. melalui pandangan saudari ini saya dapat mengetahui sedikit sebanyak berkaitan dengan tajuk saya.

      Delete
  5. terima kasih diatas perkongsian anda terhadap tahap kesihatan mental kanak-kanak pra sekolah. berdasarkan kajian kementerian kesihatan malaysia, kanak-kanak sememangnya menhadapi tekanan walaupun mereka masing diperingkat prasekolah. sebagai contoh, Kanak-kanak dan remaja yang tidak beruapaya memenuhi harapan tinggi orang di sekelilingnya (ibu bapa, guru) akan mewujudkan masalah emosi seperti (murung, sedih, resah dangelisah) serta masalah tingkah laku seperti (ponteng sekolah, mencuri, dan terlibat dalam jenayah). mengikut kementerian juga kanak-kanak yang mengalami tekanan akan mempunyai dua jenis tekanan diantaranya ialah yang positif dan tekanan negatif. walaupun begitu tekanan yang positif adalah perkara yang dapat meningkatkan tahap kecerdasan kanak-kanak apabila mereka dihantar kesekolah untuk belajar dan mendapatkan keputusan yang cemerlang. akan tetapi kesan negatif apabila kanak-kanak dikenakan tekanan ialah Kesan emosi adalah seperti menangis, membuat perangai, mengundurkan diri daripada situasi yang tidak disenangi, risau, letih, tertekan, memencilkan diri, marah dan agresif. selain itu, Kesan fizikal adalah seperti sakit kepala atau sakit perut. baiklah itu sahaja pendapat daripada saya. sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih saudari florita musalim atas pandangan dan pendapat saudari.

      Delete
    2. terima kasih saudari florita musalim atas pandangan dan pendapat saudari.

      Delete
  6. Salam sejahtera saudari...
    bagi pendapat saya, keadaan kesihatan mental kanak-kanak adalah berbeza mengikut keadaan persekitaran. Jadi, jika keadaan persekitaran dalam keadaan yang baik maka kesihatan mental kanak-kanak juga akan terpengaruh. dalam masa yang sama, faktor baka juga mempengaruhi kesihatan mental kanak-kanak. Seperti yang kita tahu bahawa perkembangan kanak-kanak dari segi mental dipengaruhi baka dan persekitaran. Oleh itu, sesetengah kanak-kanak mempunyai stress yang tinggi kerana keadaan persekitaran dan baka.

    ReplyDelete
  7. salam sejahtera saudari, pandangan saya mengenai isu yang saudari kemukakan ialah kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah di malaysia sering menghadapi stress atau tekanan apabila mereka tidak mampu untuk menerima dan menyeimbangkan tuntutan perubahan yang berlaku dalam kehidupan mereka. Seterusnya, stress boleh dilihat sebagai desakan atau tekanan yang dihadapi oleh individu berikutan sesuatu peristiwa yang berlaku padanya. Selain itu, apabila kanak-kanak ini menghadapi stress secara berterusan, maka akan berlaku perubahan dari segi fizikal iaitu perubahan berat badan yang ketara, kurang kecerdasan dan mempunyai masalah fizikal seperti sakit kepala, sakit perut dan sebagainya. Contohnya, terdapat satu kes iaitu seorang pelajar yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) mengeluh kerana sering mengalami sakit kepala, sakit perut dan tidak dapat tidur nyenyak. Keadaan yang dialami oleh pelajar ini menunjukkan dia mengalami tekanan kerana dia mempunyai perasaan resah, kurang keyakinan diri bahawa dia akan dapat mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan itu. Kesimpulanya, saya dapat menyimpulkan bahawa kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah di negara kita menghadapi stres apabila mereka tidak mampu mencapai sesuatu perkara yang diingininya.

    ReplyDelete
  8. selamat sejahtera disini saya ingin memberi sedikit pandangan mengenai kesihatan mental kanak-kanak. seperti yang kita ketahui, kesihatan mental dipengaruhi oleh persekitaran mereka. Ini kerana, persekitaran yang baik akan menyebabkan perkembangan mental seimbang.Namun, sekiranya dikaitkan dengan penyataan anda bahawa kanak- kanak akan mengalami tekanan perasaan kerana faktor ibu bapa dan guru adalah benar kerana kanak-kanak tidak mempunyai daya pemikiran yang seimbang pada tahap prasekolah dan sekolah rendah. oleh itu, ibu bapa dan guru memainkan peranan yang penting terhadap penjagaan kanak- kanak supaya mereka tidak mengalami tekanan atau stress pada tahap umur mereka yang masih muda. Ini kerana pada tahap ini, mereka memerlukan bimbingan dalam melakukan sesuatu mereka. Kerana dunia mereka adalah dunia bermain. Oleh itu, kesihatan mental harus dijaga kerana akan mempengaruhi perkembangan kognitif mereka.

    ReplyDelete